Meer bezoekers is NIET meer conversie

Meer bezoekers naar je site is niet gelijk aan meer conversie. Het gaat om kwalitatief goede bezoekers. Mensen in hun "moment of value" en die dan ook nog bij u aan het juiste adres zijn. Bezoekers, pageviews etc. het zijn vaak zinvolle meetwaarden maar alleen in relatie tot iets anders; namelijk de conversie. Dat maakt het zowel interessanter als lastiger.

Het probleem is dat de conversie niet altijd makkelijk te meten is. Bij een webwinkel is het redelijk recht voor zijn raap maar in complexere situaties met een meer complex verkoopproces is het lastiger. Bijvoorbeeld bij dealerkanalen en bij verkoop die sterk leunt op persoonlijk contact.

Goede conversiepunten vinden

In onze methodiek voor het ontwikkelen van siteconcepten leunen we zwaar op de vertaling van de bedrijfsdoelstellingen naar doelstellingen voor de site (of breder: e-commerce kanaal). In die analyse komen de eerste conversiewensen al naar voren. Bij een live site gebruiken we statistiek programma's om de conversie te meten. Daarin kan je punten markeren in de site die je als conversiedoel ziet en ja, die corresponderen dus direct met de bedrijfsdoelstellingen. Als dat helder is en bijna real time meetbaar, dan kan je onmiddellijk controleren of een actie die meer bezoekers oplevert ook echt bijdraagt aan je bedrijfsdoelstellingen.

Ook conversie meten bij non-profit sites

Ook bij non-profit sites, zoals bijvoorbeeld sites van overheden, is het meten van conversie belangrijk. Je mag immers verwachten dat het geld voor zo'n site uitgegeven wordt omdat men een bepaald doel voor ogen heeft. Stel dat dat iets a-commercieels is zoals "het beantwoorden van vragen van burgers over onderwerp X. Dan kan je bijvoorbeeld vragen of mensen zich geholpen voelen bij elke vraag. Dat is dan een duidelijk conversiepunt om te meten: blije klanten!

En hoe verder?

Heeft u hulp nodig bij het goed opzetten van conversiemetingen: Neem contact op met Keesjan Deelstra of Gerard Klein.

 
amesroom.gif
BUREAU VOOR ONLINE MARKETING, ZOEKMACHINE MARKETING, COMMUNICATIE & VISUAL DESIGN