Poets alle twijfel weg

Een van de grootste conversie-killers is twijfel. Onzekerheid bij een bezoeker geeft een reden om nog even verder te kijken of een ander kanaal of site te raadplegen. En van uitstel komt dan vaak afstel.

We geven twee voorbeelden uit onze eigen ervaring:

  1. Bij een webshop vroeg men eerst om ons creditcardnummer zonder dat we de order konden checken. Maar hadden we nu de goede dingen in 'mijn mandje' staan? Het werkte allemaal niet echt handig en er waren ook andere leveranciers. Dus die order ging naar een andere (handiger) shop...
  2. Op een overheids website vonden we twee antwoorden op onze vraag. Niet gekoppeld door linkjes en in verschillende hoeken van de site. Onmiddellijk slaat dan de twijfel toe. Hebben we nu alles gezien? Of zijn er drie pagina's of zelfs meer? Toch maar even bellen dus. En het afhandelen van een telefoontje is 10 tot 100 keer zo duur als een bezoeker via de site helpen...

Conversie verhogen door wegnemen blokkades

Twijfel kan op vele niveaus ontstaan. Onduidelijke menu's, teksten, kassa's, noem maar op. En ga er maar vanuit dat er altijd iets te verbeteren is. Ook in deze site dus! De truc is dan ook niet te proberen de perfecte site te ontwerpen, maar om met een goede site te beginnen en langzaam blokkades te vinden en te verwijderen. Hierbij moeten zoveel mogelijk bezoekers zonder twijfel hun weg vinden. Het is dus een optimalisatieproces.

Gebruikerstesten zijn daarbij onontbeerlijk en gelukkig zijn er slimmme en goedkope manieren om die uit te voeren. Wil je meer weten over hoe dit in zijn werk gaat? Neem dan contact op met Gerard Klein.

 
amesroom.gif
BUREAU VOOR ONLINE MARKETING, ZOEKMACHINE MARKETING, COMMUNICATIE & VISUAL DESIGN